Flyskrekk. Klamme hender, høy puls og vidåpne øyne i det flyet taxer ut fra gaten. Høres det kjent ut? Jeg har slitt med det jeg også – men jeg kurerte meg selv.
Det er ikke veldig lenge siden jeg gruet meg så fælt til å fly at jeg vurderte ferie i Norge hvert år. Å fly var et onde som sto mellom meg og et reisemål, men det måtte bare gjøres, uansett hvor ubehagelig jeg syntes det var.
Til slutt sa jeg til meg selv «skjerp deg, din tøysekopp!» og bestemte meg for å få bukt med problemet.
Jeg brukte mye tid på å finne ut av hvorfor jeg var så nervøs. All statistikk tilsa at det er farligere å lage mat på mitt eget kjøkken enn å sette meg inn i en flymaskin og la meg frakte til et eller annet sted i verden.
Samtidig bestemte jeg meg for å face problemet ved å fly mer. Blant annet valgte jeg å begi meg ut på det som regnes som verdens farligste flytur, fra Katmandu til Lukla i Nepal.
Men hvorfor var jeg redd?
Var ikke redd for å fly likevel
Jeg har ikke noe empirisk grunnlag for å si det jeg nå skal si, men mitt svar på mitt eget spørsmål var egentlig ganske enkelt:
Jeg var ikke redd for å fly i det hele tatt.
Jeg var redd for å falle.
Det å sitte innelåst i en blikkboks flere kilometer over bakken, fullstendig hjelpeløs dersom flyet plutselig skulle miste høyde og styrte mot bakken. Det var det jeg fryktet. Akkurat den følelsen der. Ventingen på det unngåelige; at livet skal ta slutt med et brak uten at du har noen som helst mulighet til å påvirke det.
Å fly i seg selv er jo superdigg. Du får et sete du kan lene tilbake, du kan lese og høre på musikk. Du kan jobbe mens noen kommer og serverer deg mat og kaffe, flyvertinnene smiler til deg nesten uansett hva du gjør og ikke minst så er det alltid blå himmel der oppe.
Å fly finnes faktisk ikke skummelt i det hele tatt.
Humpete grusvei
Pulsen øker kanskje noen hakk når det er turbulens, men kanskje ikke når man forstår hva som egentlig skjer når det humper litt. Jeg var helt sikker på at turbulens var ensbetydende med umulige vindforhold, svær storm foran oss, full panikk inne hos pilotene og nødlanding, men neida.
Som en pilot jeg kjenner i Widerøe så fint sa det;
– Anders, er du redd for å kjøre bilen din på en humpete grusvei?
– Eh, nei..?
– Hvorfor er du redd for turbulens, da? Det er jo akkurat det samme.
Javel, ja. Når en erfaren Widerøe-pilot, som har flydd i absolutt all slags vær, og som har lettet og landet på rullebaner som bare er noen få meter lange, sier det på den måten, da er det bare å lytte.
Eventuelt kan man jo lese denne artikkelen om samme emne, også det skrevet av en Widerøe-pilot.
Mitt tilsvar til egen frykt ble dermed å fortelle meg selv hvor dum jeg var.
Farligere å kjøre bil
Jeg innrømmer gjerne at jeg er dum iblant, jeg, men akkurat her var frykten helt irrasjonell. Det er ikke farlig å fly! Det er faktisk større sjanse for å dø i bilen på vei til flyplassen enn i en flyulykke. Eller ved å bli med ei ukjent dame hjem fra byen.
Tenk om man skulle gått rundt og vært bekymret for det, da.
Og bare for å få tallene på bordet: Det er én flyulykke med dødelig utfall per 2,38 millioner flyturer.
OK, jeg hadde identifisert min egen frykt. Og det faktum at å frykte noe som er svært lite sannsynlig, er bare bortkastet energi.
Så da begynte jeg å oppsøke mer informasjon isteden. Jeg ville lære noe om hvordan en flymaskin på flere 100 tonn kan holde seg i lufta.
Og jo mer man leser, jo mindre redd blir man. Jo mer man lærer, jo mer ler man av sin egen frykt. Det hele endte med at jeg bevisst gikk inn for å utfordre min egen flyskrekk. Jeg fikk sitte i cockpit tur/retur Florø i en Widerøe-maskin – helt frivillig – og jeg begynte generelt å fly mer.
Etterhvert slappet jeg mer og mer av. Jeg har ikke lenger makspuls når flyet er i ferd med å ta av fra rullebanen. Nettopp fordi jeg har overbevist meg selv om at det ikke er farlig.
Å fly er tryggere enn banken, det. Ja, det skjer ulykker iblant, men grunnen til at det får så voldsom oppmerksomhet er at det er så mange som stryker med når ulykken først inntreffer.
Tenk på hvor mange som stryker med i trafikken på verdensbasis hver dag.
I følge WHO – Verdens Helseorganisasjon – døde det 1,25 millioner mennesker i trafikkulykker i 2013.
Det er i snitt nesten 3500 dødsfall om dagen.
Tenk litt på det neste gang du setter deg i bilen på vei til flyplassen og det er flyturen du er nervøs for.
Og til slutt: Vet du hvorfor lysene slås av i kabinen ved take-off og landing? Det har med sikkerhet å gjøre, som alt annet.
Foto i toppen: Flickr/Zach Stern