Hong Kong (norsk: Hongkong) betyr “duftende havn” og har siden frigjøringen fra England i 1997 virkelig tatt steget opp blant de hotteste og mest populære destinasjonene i hele Asia.
Da den autonome bystaten ble returnert til Kina i 1997, skulle Hong Kong få beholde sine lover, sin kapitalistiske økonomi og sitt tilnærmede demokratiske system. Det har medført at polariseringen mellom de to har økt, og sistnevnte lever nå sitt helt eget liv.
Hong Kong har attpåtil slått seg opp som et av verdens viktigste finansielle markeder.
Hong Kong er et sted som bærer usedvanlig mange hatter på en gang, og de bæres med stor stil. De massive skyskraperne har skapt verdens kanskje mest spektakulære skyline, og overalt bygges det nye høyhus – det ene drøyere enn det andre.
Sentrum syder av energi i alle mulige former, men har likevel klart å beholde mye av sin mer rolige, tradisjonelle, kinesisk-inspirerte kultur med templer og sine mange autentiske restauranter og gatemarkeder. Det hele kan på en eller annen måte kalles et svært velorganisert kaos.
I Mong Kok går du i verdens tettest befolkede område, mens du på de mange øyene som utgjør Hong Kong finner storslått natur som blant annet byr på flotte vandreturer i grønt og frodig terreng. Her finnes også fantastiske strender som får Hong Kong til å ligne på hvilket som helst annet tropisk sydhavsparadis.
Hong Kong er en massiv smeltedigel som vil fascinere og inspirere fra du kommer til du drar.
Denne artikkelen innholder
FAKTA OM HONG KONG
Status: Spesiell administrativ region i Folkerepublikken Kina
Innbyggertall: Ca 7,5 millioner
Språk: Kinesisk og engelsk
Myntenhet: Hong Kong Dollar (HKD)
Tidssone: UTC +8 (syv timer foran Norge)
BNP per innbygger: Ca 56.000 USD per år
Viktigste næring: Servicenæring, handel og finans
Grenser til: Kina
TING Å GJØRE I HONG KONG
Det er så mye å gjøre i Hong Kong at jeg så meg nødt til å skrive en helt egen artikkel om det.
Sjekk derfor ut 14 ting jeg mener du bare må gjøre i Hong Kong.
VISUM
Nordmenn trenger ikke visum for å komme inn i Hong Kong. Du får en printet papirlapp (ikke stempel i passet, buuuuu!) som er gyldig i tre måneder ved innreise. Skal du derimot til fastlands-Kina, må du ha visum.
Er du i Hong Kong og trenger visum til Kina, kan du kontakte det kinesiske visumkontoret:
Visa Office, Office of the Commissioner of the Ministry of Foreign Affairs of the People’s Republic of China in the Hong Kong SAR, 7/F., Lower Block, China Resources Building, 26 Harbour Road, Wan Chai.
Skal du til Hong Kong og til Kina, trenger du visum fra og med innreise til Kina.
Henvend deg til den kinesiske ambassaden i Oslo før du reiser (ekstern lenke).
NÅR REISE TIL HONG KONG
Den aller beste perioden å besøke Hong Kong på er fra oktober til desember. Da er monsunperioden unnagjort og området er på sitt varmeste og sitt tørreste.
Vinteren, fra januar til mars, regnes som den nest beste perioden. Likevel er dette en relativt kjølig del av året og en god del regn må påregnes. Da jeg var her i mars, hadde vi en hel uke med regn og forholdsvis kjølig vær.
Sommeren, altså fra juni til midten av september bør, om mulig, unngås. Da kommer monsunen inn fra Sørkinahavet og kan gjøre Hong Kong til et vått, vindfullt og lite gjestmildt sted.
HVORDAN REISE TIL HONG KONG
Fra Norge er det enkelt å komme seg til Hong Kong på en relativt billig og effektiv måte. Det er blant annet mulig å komme seg fra Oslo til Hong Kong via Stockholm med SAS på under 15 timer. Billettprisene varierer, men SAS har ganske ofte salg til Asia som kan gi ok priser.
Det er også mulig å komme seg til Hong Kong via Helsinki med Finnair og via Moskva med Aeroflot til en billig penge, og med under 15 timer i total reisetid.
Jeg betalte rundt 5 000 kroner tur/retur med SAS da jeg reiste hit, men det er mulig å få tak i billetter ned i rundt 4 000 kroner tur/retur.
Fra flyplassen og inn til byen
Fra flyplassen er det svært enkelt å ta seg inn til byen med flytoget (grønn linje), som går “hele” tiden. Turen inn til Hong Kong Island tar 24 minutter og koster 100 HKD per person (rundt 110 norske kroner).
REISE RUNDT I HONG KONG
Skaff deg et Octopus-kort
OK, det aller første du skal gjøre når du har tatt flytoget inn til Hong Kong, er å skaffe deg et Octopus-kort. Dette er et elektronisk kort som koster deg 50 HKD i depositum og som kan brukes overalt; på metroen, på bussen og på trikken, blant annet.
Kortet skaffer du ved å gå til kundesenteret på togstasjonen i Hong Kong, rett etter du går av flytoget.
Kortet fyller du på med penger etter behov, og når du skal kjøre kollektivt, “bipper” du kortet mot en kortleser når du går inn og “bipper” deg ut igjen når du har ankommet stedet du skal til.
Avhengig av hvor langt du har reist, trekkes beløpet fra kortet. Trenger du påfyll av penger, kan dette gjøres nesten hvor som helst i byen, fra 7 Eleven til gatekjøkkenet på hjørnet.
Når du skal forlate Hong Kong, leverer du kortet tilbake til kundesenteret på Hong Kong togstasjon eller på en av metrostasjonene, og du vil få igjen depositumet pluss pengene du har til gode når du reiser.
Octopus er kort og godt (pun intended) helt genialt, og et must for alle reisende i Hong Kong.
Til fots
Når jeg er ute og reiser, liker jeg å gå der det er mulig. Jeg føler jeg opplever mer, og jeg slipper å stresse meg fra sted til sted. Plutselig finner jeg en liten trivelig bar jeg ønsker å stikke innom, eller jeg ser en restaurant jeg vil sjekke ut.
Hong Kong er en veldig fin by å gå i. Hele den nordlige delen av Hong Kong Island, altså det som regnes som sentrum, er fullt mulig å forsere til fots, og det samme er området Tsim Sha Tsui, Yau Ma Tei, Kowloon og Mong Kok på fastlandssiden.
Jeg anbefaler alle å ta med seg gode joggesko og bare traske rundt i Hong Kong, blant skyskrapere og gatematselgere. Det er den beste måten å oppleve det virkelige Hong Kong på.
Metroen (MTR)
Jeg har vært i en god del storbyer, men jeg har aldri opplevd maken til et like velutbygd metronettverk som i Hong Kong. MTR-en går til nord og til sør, til øst og til vest og den går nesten hele døgnet.
MTR’en består av totalt ni linjer som dekker de aller fleste stedene hvor det er vanlig å reise. Å bytte mellom linjene er også svært enkelt. Billig er det også; litt avhengig av hvor langt du skal, selvfølgelig.
Det vanlige for en tur på en snau halvtime er godt under 10 HKD, én vei.
Noen av metrostasjonene er enormt store og kan ha 20 forskjellige utganger til gatenivå, men de er ekstremt godt skiltet. Det er derfor en aldri så liten drøm å reise med metroen i Hong Kong.
Sjekk for øvrig hjemmesiden til MTR her for blant annet en veldig god reiseplanlegger. De har også en app som du finner i App Store og i Google Play.
Ferge
Ah, du kan ikke ha vært i Hong Kong uten å ha tatt minimum én tur med legendariske Star Ferry. Fra Hong Kong Island tar fergen deg fra kaia i Central og fra kaia i Wan Chai over til Tsim Sha Tsui på motsatt side på under 10 minutter.
Det er til enhver tid to ferger som tar den korte ferden tvers over det trange sundet, noe som betyr at du sjelden trenger å vente lenge på å komme deg over til andre siden. Avgangene er noe mindre hyppig på kveldstid.
Betaling foregår med Octopus-kortet og turen over koster under 10 HKD.
Buss
Jeg tror jeg aldri har sett så mange busser på ett sted som i Hong Kong. De områdene metroen mot formodning ikke dekker, dekker bussen.
Spesielt gjelder kanskje dette den sørlige delen av Hong Kong Island, altså i hovedsak Aberdeen og Stanley, men også dersom ferden går til en av de mindre landsbyene rundt omkring i Hong Kong.
Endestasjonen på bussene står både på engelsk og kantonesisk, men jeg må innrømme at jeg ikke alltid syntes det var like intuitivt å vite hvilken buss jeg skulle ta hvor. Skiltene på holdeplassene var ikke like enkle å forstå som de svært forståelige metrokartene, så jeg holdt meg stort sett til å reise under bakken.
Betaling på bussen foregår enten med Octopus-kort eller med kontanter. Skal du betale med kontanter, må du ha nøyaktig sum, da automaten ombord ikke gir veksel.
Minibuss
Akkompagnert av de større dobbeldekkerbussene, serves Hong Kong også av minibusser med plass til maks 16 personer. Minibussene er svært effektive alternativer til de større bussene, og kjører gjerne til steder som ikke dekkes av annen kollektivtransport.
Minibussene er lett gjenkjennelige med sin beige og grønne farge og rutenummeret og endestasjonen er godt synlig i frontruten. Holdeplassene er gjerne i umiddelbar nærhet til holdeplassene til de større bussene eller på bussterminalene.
Betaling foregår med Octopus-kort eller kontant. Skal du betale med kontanter, må du ha nøyaktig sum, da automaten ombord ikke gir veksel.
Trikk
Trikken på Hong Kong Island, eller “Ding Ding”, er en annerledes, morsom og effektiv måte å komme seg fra A til Å på. Samtidig er det et aldri så lite steg tilbake i historien, da disse trikkene har servet byen kontinuerlig siden starten i 1904.
Disse trikkene har to etasjer og går fra Kennedy Town, vest på Hong Kong Island, til Chan Wai i øst. Trikken følger stort sett metroen på gatenivå, og holdeplassen er aldri langt i fra nærmeste metrostasjon.
Du går på trikken bak og betaling foregår først når du skal av. Da “bipper” du deg ut med Octopus-kortet foran hos sjåføren. Du kan også betale med kontanter.
Det koster 2,30 HKD å reise med en Ding Ding, uansett hvor langt du skal.
Trikken til The Peak
Skal du opp på Victoria Peak, kan du gå eller du kan ta den berømte trikken opp – hvis du har mage til det, da. Denne trikken klatrer nemlig opp det som er verdens bratteste jernbaneskinner, men er et fascinerende alternativ når du først skal opp på den 552 meter høye toppen.
Trikken går fra Garden Road i Central med 10-15 minutters intervaller fra 07:00 til midnatt hver dag. Turen opp tar kun sju, åtte minutter.
En tur/retur-billett koster 40 HKD og må betales i billettluka på stedet.
Taxi
Jeg kjørte faktisk ikke taxi selv da jeg var i Hong Kong, men ut i fra hva jeg kunne se er taxiene i Hong Kong mange og effektive.
Taxier kan med noen få unntak praies fra gata ved å vinke (noen områder er “restricted” for taxier å stoppe på). Alle taxier i Hong Kong skal, i følge discoverhongkong.com, ha taksametere og være til å stole på.
Taxiene i Hong Kong er lette å få øye på med sin røde farge. Merk at taxiene i New Territories er grønne, mens taxiene på Lantau Island er blå.
KOSTNADER
I Hong Kong bruker man Hong Kong Dollar, forkortet HKD. Kursen er omtrent lik den norske; 100 HKD er 110 NOK.
Prisnivået i Hong Kong varierer veldig ut i fra hva som skal kjøpes eller konsumeres. Jeg skal forsøke å liste det opp i en kjapp liten oversikt.
Bo
Du finner hoteller i alle prisklasser i Hong Kong, alt fra superluksuriøse Four Seasons eller Mandarin Oriental til trestjerners-hoteller til en overkommelig pris. På generell basis vil jeg si at det er rundt norske priser på hoteller, men det er fullt mulig å finne gode priser også her.
Reise rundt
Å komme seg rundt i Hong Kong med kollektivtransport er en billig affære. Litt avhengig av hvor langt du skal, koster stort sett en tur med metro, buss eller trikk godt under 10 HKD – én vei.
Se mer i avsnittet om å reise rundt litt lenger opp i denne guiden.
Shopping
Jeg har aldri sett så mye merkebutikker på ett sted som i Hong Kong. Klokker, smykker og designerklær finner du overalt, men prisene er stort sett som i Norge.
Mat
Maten i Hong Kong er kort fortalt hva du gjør det til selv. Det er fullt mulig å få en luksuriøs 20-retter på en Michelin-restaurant til tusenvis av kroner, eller du kan gå for et rimeligere alternativ.
Frokost ute koster fra 40 HKD og oppover.
Min personlige favoritt, Dim sum, koster godt under 100 HKD per person.
Peking-and på en OK restaurant koster rundt 250 HKD og er som regel for to personer.
Skal du bli mett av gatemat på pinne, en slags Hong Kongsk variant av kebab, må du ut med rundt 30 HKD.
Mat får du med andre ord i absolutt alle prisklasser, men det er generelt mye billigere å spise ute enn i Norge – bare du finner de riktige stedene.
Drikke
Øl, drinker og kaffe varierer ganske mye i pris, men tar man f.eks en øl eller en drink på en bar i sentrale strøk, f.eks i Lan Kwai Fong, er prisen stort sett den samme som i Norge.
En (ordentlig) kaffe koster rundt 40 HKD.
En flaske med vann koster rundt 10 HKD.
MAT
Kinesisk mat er en aldri så liten historie i seg selv, og ikke så veldig lett å forstå seg på i starten. I tillegg finner du mat du aldri tidligere har sett, mat du ikke forstår hva er og mat du av kulturelle årsaker du kanskje ikke vil begi deg inn på.
Som om ikke det var nok, vil du kanskje få presentert mat som gjør deg trist eller irritert, som haifinnesuppe (som i hvert fall provoserer meg noe voldsomt).
Uansett, her er mine personlige favoritter i Hong Kong.
Dim sum
Dim sum er selve definisjonen på det tradisjonelle kantonesiske kjøkken, og er kort fortalt en samling småretter som serveres i små runde bambusbokser eller på små tallerkener.
Maten er stort sett dampet og består av innhold som f.eks krabbe eller reker, omsluttet av rismel eller lignende og formet som små baller.
I enkelte tilfeller kan det minne litt om sushi – selv om Dim sum kommer i hundrevis av forskjellige former og fasonger.
Bestillingen foregår ved at du får et ark og en blyant og setter en strek på de smårettene du har lyst på. Her har man som regel listet opp 20-30 forskjellige alternativer, og det er vanlig å regne tre, fire retter per person – kanskje mer hvis du er skikkelig sulten.
Hver lille smårett kommer i tre, fire stykk og oppover. Som regel står også dette nevnt på menyen.
Dim sum er perfekt å dele, og er et skikkelig must dersom du skal til Hong Kong.
Tips til Dim sum-restaurant i Hong Kong
Skal du spise Dim sum i Hong Kong, bør du prøve DimDimSum Dim Sum (ja, du leste rett). De har restaurant i Wan Chai, Mong Kok og i Jordon.
Billig og usedvanlig godt – pluss at de har menyer på engelsk.
Peking-and
Man kan ikke ha vært i Kina uten å ha prøvd Peking-and. Denne retten stammer opprinnelig fra Beijing og har vært laget siden 1300-tallet.
Anden tilbringer de første 45 dagene av sitt liv i relativ frihet før den blir tvangsfôret (ja, jeg vet) fire ganger om dagen de neste 15-20 dagene helt til den veier opp mot syv kilo.
Deretter blir den slaktet, plukket og tilberedt på en helt spesiell måte som til slutt gjør den brun og nesten skinnende.
Peking-and serveres ved at kokken kommer til bordet med en hel and og skjærer av passende store kjøttstykker som legges på en tallerken. Kjøttstykkene legger du så i små lomper med agurk- og purrestrimler til.
Topp det hele med et par skjeer deilig hoisinsaus, og du har et velsmakende måltid på ekte kinesisk vis.
Tips til Peking-and-restaurant i Hong Kong
Spring Deer i East Tsim Sha Tsui. Dette er en restaurant som tiltrekker seg svært mange lokale, så det kan være en idé å bestille bord. Peking-anden her er himmelsk og prisen er svært overkommelig. Det er også mulig å få servert andre retter dersom man heller ønsker det.
Merk at kjøkkenet stenger klokken 22:00.
Nudelsuppe (med kjøtt)
Jeg er vanligvis ingen fan av suppe, men nudelsuppe var faktisk et overraskende hyggelig bekjentskap. Du får gjerne en stor bolle med velsmakende base og friske urter (purre f.eks) og i bunnen ligger det en godt over middels stor mengde med klassiske nudler.
Det er vanlig å bestille suppe med wontons, en deig av risnudler formet som en ball og som gjerne inneholder fyll av svinekjøtt eller lignende.
Du kan også bestille suppe med biff. Dersom du gjør dette, er det vanlig at kjøttet er kokt lenge og serveres i selve suppen. Deretter er det bare å gyve løs med spisepinnene du har fått utdelt. Husk å beregne god tid!
Tips til nudelsuppe-restaurant i Hong Kong
Det serveres nudelsuppe absolutt overalt i Hong Kong, og jeg har dessverre ingen restauranter som utmerket seg i den ene eller andre retningen. Tipset er bare å prøve deg frem.
Gatesnacks: Fiskeboller av curry
Skal du prøve én type gatesnacks, bør du la det bli fiskeboller av curry. Mer forklaring trengs for så vidt ikke, annet enn at når “kokken” spør om du vil ha “spicy”, svar ja.
Da får du bollene servert med en brunaktig saus som virkelig får smaksløkene til å jobbe på høygir.
DRIKKE
Hong Kong er vel ikke akkurat berømt for sin drikke, men te, det kan de. Te er – og har vært – så viktig for denne delen av verden at det faktisk var med på å utløse krig mellom Kina og England på 1800-tallet.
Opiumskrigene ble utløst fordi behovet for te i England var enormt, mens behovet for vestlige varer i Kina nærmest var ikke-eksisterende. Handelsbalansen mellom de to landene ble derfor ekstremt skjev. Noe måtte derfor gjøres, i følge engelskmennene.
Englands strategi var derfor å få kineserne avhengige av opium, som de selv importerte fra India, for å kunne importere te tilbake igjen. Strategien lyktes, men bare inntil kineserne la ned forbud mot opium. Derfor Opiumskrigen og ikke Te-krigen.
I dag får du te overalt i Hong Kong. Når du kommer inn i en restaurant, er en kopp med varm te det første som blir satt på bordet. Det er også vanlig å få te inkludert når man bestiller frokost blant annet.
Skal du virkelig ha en autentisk te-opplevelse, kan du ta turen innom en av byens berømte te-hus. Jeg fikk dessverre ikke gjort dette selv, og det angrer jeg på.
ELEKTRISITET
220V, 50 Hz. Omformer behøves.
HELSE
Det er et par ting man bør tenke på når man skal reise til Hong Kong, rent helsemessig.
Vann fra springen
Vann fra springen regnes som trygt å drikke i Hong Kong.
Denguefeber
Det hender at det er utbrudd at Denguefeber i Hong Kong. Sykdommen smitter med en spesiell dagaktiv mygg, en mygg som gjerne trives i urbane områder. Det finnes ingen vaksine mot Denguefeber, men bruk myggspray når risikoen for mygg er høyest – altså i de varmeste og fuktigste månedene.
Influensa
Du har sikkert sett alle som går rundt i gatene i Asia, spesielt de urbane områdene, med bind for munnen? Vel, det er i hovedsak fordi de sliter med sykdom og ikke vil smitte andre.
Hong Kong har som regel influensasesong på vinteren, og i en så tett befolket by, skal det lite til å smitte andre.
Anbefalingen er derfor å vaske hendene. Ofte.
Anbefalte vaksiner
- Hepatitt A
- Hepatitt B
- Difteri
- Polio
- Stivkrampe
SIKKERHET
Hong Kong regnes som et svært sikkert sted å ferdes rundt i. Jeg følte meg aldri utrygg på noen som helst måte, selv etter mørkets frembrudd. Likevel advares det mot lommetyver. Pass godt på hva du har i lommene og bær gjerne sekken på magen i områder med mye mennesker.
Ta nødvendige forholdsregler, som i alle storbyer. Med sunn fornuft kommer man stort sett ganske langt.