Lyst til å reise til det vakreste landet i Sentral-Asia, men usikker på hvor? Her får du tips til tre reiseruter i Kirgisistan – en to-, tre- og fire-ukers rute.
Glad i vakker, uberørt natur, høye fjell, trivelige folk og en fascinerende, litt annerledes kultur som har rot i en legendarisk historie?
Da bør du definitivt sette kursen mot Kirgisistan.
Her får du tips til tre reiseruter i Kirgisistan, avhengig av hvor mange dager og uker du har til rådighet.
| Les også: Reiseguide og mine beste reisetips til Kirgisistan.
| Les også: 10 grunner til å reise til Kirgisistan.
To ukers reiserute i Kirgisistan
Skal du til Kirgisistan, anbefaler jeg at du setter av minimum to uker. Aller helst tre.
Men har du bare to, har du god nok tid til å oppleve noe av det beste Kirgisistan har å by på.
Dag 1 og 2 – Bisjkek
Det naturlige stedet å starte en rundreise i Kirgisistan, er hovedstaden Bisjkek. Her ligger Manas Internasjonale Lufthavn, som blant annet har flyvninger til og fra Moskva, Almaty og Istanbul. De fleste flyvningene ankommer tidlig om morgenen, så du får en «gratis» dag i hovedstaden.
Bisjkek er en ganske fin by som inneholder flere interessante steder å utforske. Et must er Ala-Too-plassen, som ble bygget i 1984 for å markere 60-årsjubileet til Den kirgisisk-sovjetiske sosialistrepublikken, en av republikkene under Sovjetunionen fra 1936 til oppløsningen i 1991.
Tidligere sto en massiv Lenin-statue her, men den ble erstattet av en statue av Manas i 2011. Manas var en episk kriger som skal ha samlet flere av områdets stammefolk til å bli ett folk, og har senere blitt Kirgisistans nasjonalsymbol.
I umiddelbar nærhet finner du også presidentpalasset, som fikk hovedrollen i revolusjonen i 2010, da folket gjorde opprør mot diktatoren Kurmanbek Bakiyev.
Her ligger også Det historiske museet, som kan være vel verdt et besøk.
I tillegg til Ala-Too-plassen anbefaler jeg å gå seg vill i den enorme Osh Bazaar.
Et tips kan være å få en omvisning i byen med en autorisert guide som kan fortelle litt om landets særs interessante historie.
Anbefalt tidsbruk i Bisjkek
Halvannen dag (én natt).
Dag 2 – Bisjkek – Burana-tårnet – Bokonbayevo (Issyk-Kul)
Bruk gjerne noen timer i Bisjkek om morgenen og formiddagen før du setter kursen østover.
Omtrent 80 kilometer øst for Bisjkek, rett ved byen Tokmok, ligger nemlig Burana-tårnet. Burana-tårnet er en eldgammel minaret fra 800-tallet, og er alt som gjenstår av den like gamle byen Balasagun.
En gang var tårnet over 40 meter høyt, men flere jordskjelv har medført at det kun står i underkant av 30 meter igjen.
Det er fullt mulig å kravle seg hele veien opp de smale trappene til toppen for å nyte utsikten til de nærliggende fjellene.
Rett ved er det et lite museum, og i gresset som omringer tårnet, finner du eldgamle petroglyfer og balbals, håndlagde små statuer av gamle konger og andre viktige personer fra hundrevis av år tilbake i tid.
Det er mulig å utforske Burana-tårnet som en dagstur fra Bisjkek, eller som et stopp på veien videre østover, mot innsjøen Issyk-Kul.
Et tips kan være å kjøre til Bokonbayevo, der du kan sove i en yurt helt nede ved bredden av Den varme sjøen.
Kjøretid fra Bisjkek til Burana-tårnet
Ca to timer (drøyt 80 kilometer).
Anbefalt tidsbruk ved Burana-tårnet
To, tre timer. Guide anbefales.
Kjøretid fra Burana-tårnet til Bokonbayevo
Drøyt tre timer (ca 210 kilometer).
Dag 3 – Bokonbayevo – Skazka Canyon – Karakol
Etter en natt ved bredden av Issyk-Kul, anbefaler jeg å sette kursen videre mot Karakol, byen som ligger i den østlige enden av innsjøen.
På veien østover, husk å ta turen innom Skazka Canyon, eller Eventyrdalen (bildet over), for en kjapp fottur i det helt spesielle terrenget.
Karakol i seg selv har ikke så mye å vise frem. Unntaket er selvsagt Den hellige treenighets ortodokse katedral, en fascinerende kirke fra 1895 som er bygget i tre.
Og imens vi er inne på religionsbygninger: Har du tid og lyst, kan det være verdt å besøke Dungan-moskéen som ble bygget av kinesiske muslimer på begynnelsen av 1900-tallet, også i tre.
Fargene i den fargerike bygningen representerer beskyttelse mot onde ånder (rød), rikdom (gul) og lykke (grønn).
Kjøretid fra Bokonbayevo til Karakol
Drøyt to timer (ca 135 kilometer).
Anbefalt tidsbruk i Karakol
Resten av dag 3 og én natt.
Dag 4, 5 og 6 – Karakol – Altyn Arashan – Karakol
Er du først i Karakol, kan du ikke unngå å ta turen videre sørover, opp til landsbyen Altyn Arashan, ca 2 400 meter over havet. Altyn Arashan og området rundt er et av de vakreste stedene i hele Kirgisistan, med en dagstur til innsjøen Ala-Kul som det definitive høydepunktet.
Fra Karakol finnes det to ruter opp til Altyn Arashan.
Via Karakol-dalen og Ala-Kul
Denne ruten går i vakkert, alpint landskap i relativt enkelt terreng. Den første etappen (rundt 20 kilometer lang) er iallfall relativt enkel, for den går langs en grusvei opp til «base camp» ved Ushchel’ye Karakol, hvor man kan slå opp teltet og tilbringe natten.
Dagen etter er mer strabasiøs. Da må man nemlig helt opp til Ala-Kul-passet, nesten 4 000 meter over havet, som kan by på en fantastisk utsikt over den turkise Ala-Kul-sjøen. Kommer du deg opp til passet, venter en relativt enkel nedstigning til Altyn Arashan som tar rundt fem timer.
Unntaket er den første biten etter passet, som er på grensen til ubehagelig bratt.
Du kommer frem til Altyn Arashan sent på ettermiddagen, så du blir nødt til å ta minimum én natt i en av yurtene i landsbyen før du setter kursen tilbake til Karakol.
Da kan du gå nedover mot Teploklyuchenka (Ak-Suu) – du trenger ikke å gå den samme ruten tilbake igjen.
For å komme deg til startpunktet for denne ruten fra Karakol, tar du marshrutka numer 101 fra busstasjonen i byen. Den stopper ved inngangen til Karakol-dalen.
Gå rett opp til Altyn Arashan fra Teploklyuchenka (Ak-Suu)
Dette er en finfin dagstur, også det i vakkert, alpint landskap – i likhet med ruten i Karakol-dalen. Er du i relativt god form, bør ikke turen ta mer enn fem, seks timer, lunsj inkludert.
Dagen etter bør du definitivt ta turen opp til Ala-Kul-passet for en helt magisk utsikt over den mektige Ala-Kul-sjøen. Turen opp er ganske strabasiøs – spesielt det siste partiet – og du kan fort bruke 10-12 timer tur/retur, avhengig av form og hvordan man takler høyden.
Husk å pakke nok mat og drikke, for dette er en fjelltur av de helt sjeldne.
Nedfarten til Ak-Suu og Karakol dagen derpå går derimot som en drøm, og bør ikke ta noe mer enn tre, fire timer.
Tidsbruk
Uansett hvilket alternativ du velger, må du som et minimum sove to netter i fjellene dersom du skal få med deg Ala-Kul. Dersom du ikke har et behov for å gå opp til Ala-Kul, kan du «spare» en overnatting ved å gå tur/retur Ak-Suu – Altyn Arashan.
Husk også at du bør regne med nok en overnatting i Karakol når du kommer tilbake til byen.
Dag 7 – Karakol – Tsjolpon Ata
Dette er kanskje en liten joker i reiseruta, og ikke noe definitivt must, men dersom du ønsker å utforske Issyk-Kul, kanskje ta en halv dag på stranda etter noen strabasiøse dager i fjellet, kan det være en idé å reise til Tsjolpon Ata eller en annen badeby langs nordsiden av sjøen. Her får du en fantastisk utsikt til Tien-Shan-fjellene, som utgjør et majestetisk bakteppe i horisonten bak Issyk-Kul.
Husk å ordne overnatting på en CBT i Karakol før du reiser!
Kjøretid fra Karakol
Nærmere tre timer (ca 150 km)
Anbefalt tidsbruk i Tsjolpon Ata
Resten av dag 7 og maks én overnatting.
Dag 8 – Tsjolpon Ata – Song-Kul
Et av de store høydepunktene i Kirgisistan er nok en innsjø, Kirgisistans nest største, nemlig Song-Kul. Song-Kul ligger over 3 000 meter over havet, omringet av tilsynelatende endeløse stepper, majestetiske fjell og masse, masse hester, sauer og geiter.
Det er ingen permanente bosetninger her, men lokale gjetere trekker opp hit med alle sine dyr og yurter når snøen forsvinner i mai og blir gjerne til september, når skolen starter igjen.
Song-Kul er et perfekt sted for å nyte stillheten, ta seg en tur på hesteryggen eller nyte synet av Melkeveien.
Ikke nok med det; sjansen er stor for at du får med deg noen lokale tradisjoner, som for eksempel kokboru – spillet om en hodeløs geit.
| Les også: Kokboru – spillet om den døde geita.
Kjøretid fra Tsjolpon Ata
Song-Kul ligger «bare» rundt 250 kilometer fra Tsjolpon Ata og nordsiden av Issyk-Kul, men grunnet dårlig infrastruktur, spesielt på den siste delen, må du nok regne med minimum seks timers kjøring.
Dag 9 – Song-Kul
Her har du hele dagen til rådighet i et av de flotteste områdene i hele Kirgisistan.
Ri på hest, gå en tur rundt sjøen, hjelp de lokale med å sette opp en yurt, ri litt mer på hest, kanskje du får gjetet en saueflokk, se de lokale spille kokboru (bli med hvis du tør) og drikk kumiss (gjæret hoppemelk).
Og ikke minst: Lek og snakk med barna!
Dag 10 – Song-Kul – Tash-Rabat
Tash-Rabat er en eldgammel karavaneserai, et slags oppholdssted for handelsreisende som red rundt i dette området for hundrevis av år siden. Oppe på en liten høyde står det gamle «vertshuset», som egentlig er en steinborg bestående av 31 dome-formede rom.
Datidens hotell, rett og slett.
Bygningen er nesten forbløffende godt bevart og er vel verdt et besøk dersom du får tak i damen med nøkkelen. Hun bor i den lille landsbyen, så det bør ikke være så veldig vanskelig.
Tash-Rabat er i tillegg en liten samling med yurter og et senter for både fot- og rideturer. Her er det fullt mulig å få seg en skikkelig utfordring på hesteryggen. Det mest populære alternativet er muligens en dagstur til innsjøen Chatyr-Kul og tilbake igjen.
Kjøretid fra Song-Kul
Kjøretid varierer ut i fra hvilken retning man velger. Kjører man på egen hånd, er det bare å ta straka vegen sørover i rundt 220 kilometer. Terrenget og veistandarden er varierende, så turen kan fort ta opp mot fem timer.
Er du avhengig av å leie sjåfør og bil gjennom CBT, bør du dra innom Naryn, områdets største by. Det skal sies at det ikke er allverdens omvei i forhold til alternativ nummer 1.
Anbefalt tidsbruk ved Tash-Rabat
I og rundt Tash-Rabat er det så fin natur at jeg anbefaler å bli i minimum to netter.
Dag 12 Tash Rabat – Kel-Suu
Helt, helt sør i Kirgisistan, nesten i Kina, og ikke så fryktelig langt unna Tash-Rabat – i luftlinje – ligger spektakulære Kel-Suu. Kel-Suu er en feiende flott innsjø som ligger i spektakulære omgivelser langt, langt utenfor det man vil kalle allfarvei.
Noen kilometer lenger nord for selve sjøen ligger en liten samling med yurter som driftes av en lokal familie.
Disse er det selvfølgelig fullt mulig å leie til en relativt billig penge. Her er det også mulig å leie en lokalkjent guide og hester, slik at man kan nyte noen flotte dager i og rundt dette området.
Jeg anbefaler spesielt å se begge sidene av sjøen. Til nordsiden er det en relativt kort tur som er mulig å nå både til hest og til fots.
Til sørsiden er det derimot en god del lenger, og du er nesten nødt til å ha hest. Rideturen er dog fantastisk, selv om det siste stykket er bratt og tildels ufremkommelig (kirgisiske hester er overraskende gode klatrere).
Utsikten til sjøen er også best fra den nordlige siden.
Kjøretid fra Tash-Rabat
Hvis du er i Tash-Rabat, har du egentlig to muligheter når det gjelder å komme deg til Kel-Suu.
Du kan ri sørover, over et ganske strabasiøst fjellpass og ned til innsjøen Chatyr-Kul på andre siden. Her kan du campe, for så å ri videre østover mot Kel-Suu dagen etter.
Merk at dette totalt sett er en meget lang og krevende tur på rundt 3 000 meters høyde, som jeg kun vil anbefale dersom du har litt trening på hest fra tidligere. To hele dager tar det også.
Du er også avhengig av en lokalkjent guide og å bli hentet i bil som kan ta deg det siste stykket til Kel-Suu.
Det andre alternativer er selvsagt å komme deg videre i bil.
Her har du flere muligheter, avhengig av om du kjører selv, om du har med guide og sjåfør, eller om du ordner alt på egen hånd.
Sannsynligheten er uansett stor for at du må innom Naryn, hvor du eventuelt kan bytte bil og sjåfør gjennom CBT, dersom du benytter deg av deres tilbud.
Anbefalt tidsbruk ved Kel-Suu
Dersom du skal se sjøen fra begge sider, trenger du to fulle dager, altså tre netter. Det er så fint her at det er det vel verdt.
Dag 14 (15) – Kel-Suu – Bisjkek
Dersom du bare har to uker til rådighet, er det på tide å reise tilbake til Bisjkek etter besøket ved Kel-Suu.
Turen er lang – et sted mellom 8 og 10 timer – og humpete, så du bør definitivt regne med å ta minimum én natt i Kirgisistans hovedstad før du vender snuten hjemover mot Norge. De aller fleste flyselskapene som flyr ut av Bisjkek har uansett flyvninger som går grytidlig om morgenen.
Tre ukers reiserute i Kirgisistan
Ok, så du vurderer tre uker i Kirgisistan i stedet for to? Klokt valg!
Du kan i prinsippet følge den samme reiseruta som over, med noen få unntak. La oss se på reiseruta, steg for steg.
Dag 1 – Bisjkek
Samme som for «to-ukeren».
Dag 2 – Bisjkek – Burana-tårnet – Tsjolpon Ata
Som for «to-ukeren», med unntak av at kursen videre fra Burana-tårnet går på norsiden av Issyk-Kul, ikke på sørsiden.
Dag 3 – Tsjolpon Ata – Karakol
I prinsippet som for «to-ukeren», bare motsatt rute.
Dag 4, 5 og 6 – Karakol – Altyn Arashan – Karakol
Som for «to-ukeren».
Dag 7 – Karakol – Skazka Canyon – Kochkor
Fra Karakol anbefaler jeg å følge sørsiden av Issyk-Kul og ta en liten avstikker til Skazka Canyon – Eventyrdalen – for en liten fottur i det helt spesielle terrenget.
Derfra anbefales det å kjøre videre til Kochkor, der det kan være greit å tilbringe natten – enten i selve landsbyen eller i en yurtcamp rett utenfor «sentrum».
Dag 8 – Kochkor – Song-Kul
Fra Kochkor er det rundt 100 kilometer opp til Song-Kul. Det kommer likevel til å ta tid, for terrenget er bratt og ulendt og ikke minst uasfaltert.
Regn rundt tre timers kjøring, så har du resten av dagen til å utforske Song-Kul.
Dag 9 – Song-Kul
Som for «to-ukeren».
Dag 10 – Song-Kul – Tash-Rabat
Som for «to-ukeren».
Dag 11 – Tash-Rabat
Bruk en hel dag i Tash-Rabat, enten det er på hesteryggen eller til fots. Det finnes flust av vakre ruter å ri eller å gå i området.
Dag 12 – Tash-Rabat – Kazarman
Kazarman vet jeg absolutt ingenting om, for jeg har ikke vært der selv, men det ser ut til å være et ganske logisk alternativ å tilbringe natten når man skal fra den sørøstlige delen av Kirgisistan og vestover.
Fra Tash-Rabat er det mest fornuftige alternativet å kjøre tilbake til Naryn, for så å kjøre langs Naryn-elven til Kazarman. Jeg klarer ikke å finne noe særlig å verken se eller gjøre i Kazarman, så trikset her er nok å stå opp grytidlig morgenen etter og komme seg videre.
Dag 13 – Kazarman – Osj
Osj er en av Sentral-Asias eldste bosettinger og er i dag Kirgisistans nest største by. Byen – og regionen – ligger i legendariske Fergana-dalen som i dag strekker seg inn i Kirgisistan, Usbekistan og Tadsjikistan og som huser omtrent 14 millioner innbyggere.
Akkurat her har det foregått handel siden tidenes morgen med Osj som en viktig bidragsyter til akkurat det. Byen har en av Sentral-Asias største utendørsbasarer, en basar som har ligget på samme sted i 2 000 år og som virkelig kan by på et aldri så lite kultursjokk om du velger å begi deg uti det (noe du jo selvsagt bør!).
I Osj ligger også det hellige Suleiman-fjellet, som i hundrevis av år har hatt en helt spesiell betydning for reisende som kom hit, mye på grunn av de mystiske hulene og petroglyfene. Fjellet er Kirgisistans eneste objekt på UNESCOs verdensarvliste.
Utover det er Osj en moderne by hvor det er mulig å finne heftige restauranter og utesteder, samt fine hoteller. Bare det kan jo være ålreit etter to uker i den kirgisiske villmarka.
Dag 14 – Osj
Bruk nå for Guds skyld dagen på å utforske Osj, da.
Dag 15 – Osj – Sary-Tash – Tulpar-Kul
On the road again!
Kjører du snaut 200 kilometer sørover fra Osj, over fjellet og ned på andre siden, mot Tadsjikistan, kommer du etter hvert til Sary-Tash. Der bør du ta til høyre og så til venstre. Målet er Tulpar-Kul, eller Tulpar-sjøen.
Tulpar-Kul er ikke en like spektakulær sjø som Kel-Suu eller Song-Kul, men landskapet her er intet mindre enn fantastisk. Noen kilometer lenger sør, på grensen mellom Kirgisistan og Tadsjikistan, ligger det 7 134 meter høye Pik Lenin, som er begge lands nest høyeste punkt.
Er du en ivrig fjellbestiger, er Pik Lenin fullt mulig å bestige. Er du bare fascinert av høye fjell, er det fullt mulig å komme ganske så langt opp. Det er i tillegg flere andre flotte turmuligheter rundt Tulpar-Kul.
Det ligger en liten samling med yurter på sørsiden av innsjøen. Her anbefaler jeg å bli i minimum to netter. Kanskje tre.
Kjøretid fra Osj til Tulpar-Kul
Det er snaut 300 kilometers kjøring fra Osj til Tulpar-Kul, og den siste strekningen går på grusveier og det som jeg vil anse som «spor i gresset». Du må derfor regne dette som en hel dag i bilen.
Dag 16 – Tulpar-Kul
Bruk dagen godt! Ta gjerne turen opp til Pik Lenin Base Camp og videre opp i fjellet, så langt du gidder/orker. Det er en veldig fin tur med en fantastisk utsikt.
Dag 17 – Tulpar-Kul
Slapp av ved sjøen, ta deg en tur på hesteryggen eller til fots i den vakre naturen rundt Tulpar-Kul.
Dag 18 – Tulpar-Kul – Osj
On the road again.
Tilsvarende som for dag 15.
PS: Når du er ved Tulpar-Kul, er du veldig nære Tadsjikistan og den legendariske Pamir Highway. Har du mulighet, gjør det i stedet for å reise tilbake til Osj og Bisjkek. Det krever ytterligere to uker, bare så det er sagt. Og litt planlegging. Og en sjåfør. Og en guide. Og masse, masse tålmodighet.
| Les også: Pamir Highway – roadtrip på verdens tak.
| Les også: Reiseguide og mine beste reisetips til Tadsjikistan.
Dag 19 – Osj – Bisjkek
På tide å komme seg tilbake til hovedstaden. Det er et drøyt stykke fra Osj til Bisjkek – over 700 kilometer – så det anbefales å fly. Det går flere avganger daglig, og prisen ligger på rundt 300 kroner per person for en énveisbillett.
Det er det verdt.
Flytiden er en snau time, så du får potensielt noen timer til å utforske mer av Bisjkek også.
Dag 20 – Bisjkek – Ala Archa – Bisjkek
På din siste hele dag i Kirgisistan, anbefaler jeg på det sterkeste å ta turen ut av Bisjkek og kjøre den korte veien til Ala Archa nasjonalpark. Området ligger bare 40 kilometer sør for hovedstaden og er et aldri så lite eldorado for de som er glade i vakker, alpin natur.
Ala Archa er 200 kvadratkilometer stor og strekker seg fra 1 500 høydemeter (ved inngangen) til 4 895 høydemeter (toppen av Semenova Tian-Shanski-fjellet). Ala Archa-elven renner tvers gjennom hele parken og omgis av trær, fjelltopper og isbreer.
Er du riktig, riktig, riktig heldig, kan du også få øye på snøleopard her – selv om sjansen er mye større for at du får se et jordekorn eller to. Eller tre.
Det finnes flere vandreruter i parken og alle er relativt godt merket med avstander og tidsbruk. Du står dermed fritt til å gjøre akkurat hva du vil i Ala Archa-parken.
Men anbefalt, det er den.
Dag 21 – Bisjkek – Norge
Du har nå tilbrakt tre uker i Kirgisistan. Det er på tide å reise hjemover. Dessverre. Du kjenner kanskje ikke på det nå – du er helt sikkert lei av maten blant annet – men du kommer til å lengte tilbake.
Det garanterer jeg.
Fire ukers reiserute i Kirgisistan
Ojsann! Fire uker i Kirgisistan? Vel, hvorfor ikke?
Veldig kort fortalt, anbefaler jeg deg å følge reiseruten over, den jeg anbefaler for en tre-ukers tur. Forskjellen er bare at i stedet for å fly fra Osj til Bisjkek, kan det være verdt strevet å kjøre innom Jalal-Abad og Arslanbob på veien tilbake til hovedstaden.
Jeg har ikke besøkt noen av stedene selv, men anbefaler på bakgrunn av tilbakemeldinger fra folk jeg stoler på.
Jalal-Abad er, i likhet med Osj, en av Kirgisistans eldste byer og var sentral da den gamle, legendariske Silkeveien gikk tvers gjennom dette området. Til tross for at det bor rundt 100 000 mennesker her, skal det, i følge folk jeg har snakket med, være en trivelig og rolig by. Du finner ikke de store attraksjonene her, men kan være et greit sted å overnatte på ferden videre nordover.
Når det gjelder Arslanbob, så er saken en litt annen. Arslanbob er bare en liten landsby med drøyt 10 000 innbyggere, men er kjent for å ha verdens største valnøttskog.
Her er det fullt mulig å ta både én, to og tre fotturer i den vakre naturen i området.
Fra Arslanbob har du egentlig to muligheter:
- Du kan kjøre tilbake til Osj (ca 200 kilometer) og fly til Bisjkek
- Du kan reise videre nordover. Fra Arslanbob er det rundt 600 kilometer til Bisjkek, og du er pukka nødt til å ta en overnatting et eller annet sted. Jeg har ikke kjørt denne veien selv, men det kan se ut som om et eller annet sted rundt Toktogul-sjøen kan være et godt alternativ.
Når du er i Bisjkek, se om du får til en tur i Ala Archa-parken, som anbefalt i forrige reiserute før du reiser hjemover.
God tur til Kirgisistan!
2 comments
Hei!
Hvordan er det best å reise i og mellom stan land? Fungerer det å ta busse rundt? eller må man ha med bil?
Hei!
Der finnes det ingen fasit, for stan-landene er så forskjellige med vidt forskjellig infrastruktur. I Kirgisistan er det f.eks vanlig å kjøre minibusser mellom de mest populære stedene. Skal man litt utenfor «allfarvei», er det vanlig (spesielt for turister) å gå innom et CBT-kontor og leie både bil og sjåfør der. Det er jo også mulig å leie bil, men jeg vet ikke hvordan det fungerer mtp å krysse landegrenser. Jeg vil nok anbefale å kontakte et reisebyrå som kan hjelpe deg med å sette opp en tur med sjåfør og bil hele veien. Jeg kan anbefale Kalpak Travel.