Er det et sjakktrekk å alltid gå etter de billigste flybillettene? Svaret er kort og enkelt nei.
Jeg vet ikke hvor mange søk vi gjør i snitt per flybillett vi bestiller, men jeg vil anta det er ganske mange. Og vi søker flere steder: Finn, Momondo, Kayak og Skyscanner er blant de mest populære alternativene.
Disse søkemotorene henter resultater fra såkalte «reiseformidlere», eksempelvis Gotogate, Expedia og Supersaver, i tillegg til flyselskapene selv. Det er dog svært sjeldent at sistnevnte alternativer kommer på side 1 og 2 over de øverste treffene grunnet pris (jeg kommer tilbake til det).
Hvem bestiller man egentlig flybilletter av?
Såkalte reiseformidlere er egentlig bare agenter for eierne, reisebyråene vi sjelden hører om, som igjen er forhandler for flyselskapene. Det innebærer at det fort gjør det svært uoversiktlig å vite hvem du egentlig kjøper flybillettene av. Hvem er det egentlig opprettet et kundeforhold med i det du trykker «bestill» på gotogate.no eller supersaver.no?
Er det formidleren, reisebyrået (som ofte eier flere reiseformidlere som tilsynelatende konkurrerer med hverandre for å tilsynelatende presse prisene ned) eller flyselskapet?
Denne uoversiktlige delen av det å bestille flybilletter er mye av grunnen til jeg utelukkende bestiller flybilletter direkte via flyselskapet. Jeg bruker kun søkemotorene for å få et overblikk over hvilke selskaper som flyr ruten jeg skal reise, og sånn omtrent hva prisen ligger på.
Selve bestillingen, den gjør jeg hos selve flyselskapet.
Hvorfor?
Sikkerhet om noe skulle skje
Bestiller man gjennom formidlere som nevnt ovenfor, er det fort en del rettigheter som forsvinner på veien.
Spesielt utsatt er lengre reiser som inneholder minst én mellomlanding. Skulle man være uheldig og ikke rekke neste fly, er det veldig mange av disse agentene som frasier seg alt ansvar og henviser deg videre til flyselskapet – som igjen henviser deg tilbake til agenten igjen. Det er jo tross alt der kjøpet har skjedd, i følge de. Logisk nok.
Les f.eks disse vilkårene fra GoToGate. Der sier man ganske så eksplisitt at «dersom noe skulle skje, er ingenting vårt ansvar».
Ordlyden er veldig lik tilsvarende «reiseformidlere» som Supersaver, Seat24 og lignende. Obs, obs!
Bestiller man gjennom (de store) flyselskapene direkte, vet man at man har alle rettigheter og ikke minst hvem man skal forholde seg til dersom noe skulle skje underveis, enten det er utsettelser, kanselleringer eller problemer med bagasje. Disse har veldig ofte også døgnåpen kundeservice og kan nås i flere kanaler, blant annet telefon, chat og sosiale medier.
Forutsigbar pris
Jeg er altså så fryktelig lei av å se én pris i søkeresultatene, for så å få en helt annen pris når jeg har navigert meg hele den lange veien til den digitale kassen, der flybilletten skal bekreftes. Underveis har det kommet spørsmål om setevalg, reiseforsikring, bagasje og om du vil ha mulighet for å endre billetten frem mot avreise. Ingen av disse tjenestene er gratis. Selvsagt er de ikke det.
Som om ikke det var nok, må du ofte betale et gebyr for å kunne betale reisen din i det hele tatt. Grunnen? Fordi du må betale med kort. Som om det er noen annen måte å betale flybilletter digitalt på.
Mye av disse tjenestene er som regel inkludert hos flyselskapene, spesielt de store, som SAS, Air France, KLM, British Airways osv. Ja, kanskje prisen er litt høyere ved første øyekast, men da vet du i hvert fall at alt er inkludert, og kanskje er den faktisk lavere når alt kommer til alt.
Bonuspoeng
Bestiller du flybilletter via en av disse agentene som nevnt over, mister du (som regel) muligheten til å registrere bonuspoeng. Når jeg bestiller flybilletter, prøver jeg å holde meg til enten Star Alliance, som blant annet inkluderer SAS, Turkish Airlines og Lufthansa, eller SkyTeam, som blant annet inkluderer KLM, Air France og Delta.
Jeg har aktive bonusprogram begge steder, pluss et par selskaper/allianser til, og uansett hvor jeg skal reise og med hvilket selskap, passer jeg på å bestille i innlogget løsning slik at jeg får registrert bonuspoengene jeg har krav på. Er jeg ikke medlem, registrerer jeg meg.
Plutselig dukker det opp en gratis flyreise eller en gratis oppgradering til businessklasse.
Mulighet for gratis endring og avbestilling
Det har skjedd meg to ganger at jeg har bestilt relativt lange og dyre reiser, for så å ha oppdaget at «faen! Tidspunktet er feil!». Heldigvis bestilte jeg hos henholdsvis KLM og SAS, noe som medførte at jeg kunne endre billetten uten ekstra kostnad. Eller, jeg måtte vel strengt tatt avbestille og bestille på nytt, men det kostet meg uansett ingenting og det hele foregikk helt uten problemer.
Hadde jeg gjort den samme blemma hos en av disse «reiseformidlerne», er det garantert at jeg måtte betalt noe som kan minne om en halv månedslønn i gebyr. Det samme dersom jeg skulle være så uheldig å skrive inn feil navn i bestillingen.
Kort fortalt tar formidlerne gebyrer for absolutt alt. Det gjør ikke flyselskapene.
Noen er mer obskure enn andre
Jeg sier ikke at det er helt utrygt å bestille flybilletter gjennom en såkalt reiseformidler. Jeg sier bare at du skal tenke deg om før du gjør det. Det finnes formidlere jeg stoler på også, som Expedia og Kilroy blant annet. Disse vet jeg har bra oppfølging av deg som kunde, selv om jeg også her har hørt at man har prøvd å henvise videre til flyselskapene ved det første tegn på utfordringer.
Det man derimot skal passe seg for, er selskaper man ikke har hørt om – og gjerne de som er vesentlig billigere enn de andre. Tripmonster, Bravofly, Travel2be og Travelgenio er for eksempel aktører jeg ville holdt meg langt unna. Det er bare å bruke vårt alles favorittverktøy, Google, så skjønner du hvorfor. Eventuelt kan du også lese mitt innlegg om disse her.
Moralen er: Bestill flybilletter direkte gjennom flyselskapene. Det kan ved første øyekast se ut til å koste litt ekstra, men det er så verdt det.
Bilde i toppen: Flickr/SprengBen
2 comments
Ja de travel2be og travelgenio (som tydelig har ett tett samarbeid) kansellerte 7 billetter etter at vi hadde fått betalt billettene og til og med fått de digitale billettene. De skyldet på noe error i betalingssystemet. Vi ringte banken og det var jo trekt.
standard frase: we are wery sorry but its nothing we can do…
Hun i skranken på norwegian sa at det var helt standard oppskrift for at selskapene skal tjene mere penger. De er kyniske. Enden på visa var heldigvis at de til slutt Fikk plassene sine (etter at norwegian damen i skranken nærmest skrek til travel2be i telefonen at de skulle frigjøre billettene noen minutter før avgang.
Men de måtte betale en enda høyere pris på billettene som travelt2be hadde reservert.
Kjeltringpakk
Det var kjipt å høre, men da har man i hvert fall lært til neste gang. Bestill alltid direkte hos flyselskapene 🙂