Å finne de billigste og beste flybillettene er mildt sagt en utfordrende oppgave. Her er potensielle feller jeg passer meg for.
Folk har forskjellige preferanser når det kommer til bestilling av flybilletter. Noen bestiller via flyselskapets egne hjemmesider, andre går via store søketjenester som finn.no, mens mange kjøper ferdige pakkereiser av operatører som Ving og lignende.
Selv er jeg av typen som fikser alt selv. Da har jeg full kontroll.
Men det er en tidkrevende og noen ganger vanskelig prosess. Det finnes nemlig et titalls søkemotorer som tilbyr turer og priser fra et titalls mer eller mindre useriøse aktører.
Derfor er det viktig å ha tunga rett i munnen.
Slik gjør jeg det
Etter hvert som jeg har opparbeidet meg det jeg vil kalle en ganske solid erfaring innenfor det å bestille flybilletter, tenkte jeg at jeg skulle gi deg et par tips på veien.
Jeg deler nemlig prosessen inn i to deler.
Research og bestilling.
Researchen
Researchen når det kommer til flybilletter er kanskje den vanskeligste. Går det direktefly dit du skal i det hele tatt? Hvis ikke, hvor er det mest effektivt å mellomlande? Hvilke flyselskaper flyr dit du skal? Kan du fly med et Star Alliance-selskap som for eksempel har avtaler med SAS?
Spørsmålene er mange. Det viktigste sånn i første omgang er likevel å få oversikten.
Her bruker jeg primært to tjenester. Skyscanner og Google Flights.
Du gjør et søk på destinasjon og dato, og vips så får du en oversikt over flyselskapene som kan ta deg dit, om det går direktefly, hvor du eventuelt må mellomlande og hva det ligger på i pris – iallfall sånn noenlunde.
Deretter scanner jeg listen og sammenligner.
OK, SAS kan fly meg direkte, men jeg sparer noen kroner dersom jeg tar et par timers mellomlanding i Frankfurt med Lufthansa. Jeg kan spare enda noen kroner ved å ta en mellomlanding i Warsawa med LOT, men reisen er fire timer lenger totalt sett.
Alle disse faktorene tar jeg med meg inn i beslutningsfasen.
Jeg søker mye. Gjerne hver eneste dag i en periode. For prisene, de endrer seg fra dag til dag. Noen ganger ganske kraftig.
| Les også: Mine seks beste tips for billigere flybilletter.
Beslutning og bestilling
Når jeg føler jeg har fått en viss oversikt over hva markedet tilbyr av ruter og priser gjennom en gitt periode, er jeg klar for å ta en beslutning.
Pris, total reiselengde, flyselskap og antall mellomlandinger settes opp mot hverandre. Er det verdt å betale 1 000 kroner ekstra for å slippe en mellomlanding? For en langhelg er det kanskje det. For en to ukers ferie kan jeg kanskje ta den mellomlandingen, for det betyr at jeg kan bruke den tusenlappen på leiebil i stedet. For eksempel.
Når jeg har tatt beslutningen min, bestiller jeg billettene på flyselskapets egne nettsider.
Grunnen er enkel: Skyscanner, Finn, Momondo, Kayak og alle de store søkemotorene selger nemlig ikke flybilletter selv.
De er bare en agent, et mellomledd, for reiseformidlere som Expedia, GotoGate, Kilroy og Ticket – som faktisk kan selge de flybillettene du har lyst på. Og prisen du ser stemmer omtrent aldri med prisen du faktisk må betale. Det dukker nemlig opp skjulte gebyrer underveis i bestillingsprosessen, for eksempel for bagasje og for å betale med kredittkort.
Så hvorfor bestille hos en av disse aktørene når du kan gå direkte til tilbyderen, altså flyselskapene?
Ved å bestille direkte fra flyselskapene, kan du opparbeide deg bonuspoeng, du kan få alt av reiseinformasjon direkte inn i flyselskapets egen app og du får mye bedre oppfølging dersom noe skulle skje, altså forsinkelser eller i verste fall kanselleringer.
Det er også vesentlig færre skjulte gebyrer underveis i bestillingsprosessen. Unntakene her er lavprisselskaper som Norwegian og RyanAir – selskaper jeg for øvrig forsøker å holde meg unna uansett.
Derfor bestiller jeg alltid billetter på flyselskapets egne nettsider.
| Les også: Derfor skal du alltid bestille flybilletter direkte hos flyselskapene.
Når alarmbjellene bør ringe
Gjør du et flysøk på Momondo, Skyscanner eller Kayak, vil du se treff fra selskaper som Tripmonster, Bravofly, Travelgenio og Travel2be.
Disse kommer gjerne høyt opp i søkeresultatet ditt, for de tilbyr billetter som er vesentlig billigere enn alle andre.
Her bør alarmbjellene dine ringe for alvor.
Et kjapt søk på det flotte internettet viser (igjen) at når noe er for godt til å være sant så er det nettopp det.
Dårlig kundeservice er fellesnevneren.
Litt som RyanAir og Norwegian. Det funker sikkert fint dersom alt går etter planen, men ved det minste avvik så er du rett og slett ille ute.
Mitt tips er: Bruk Google for det det er verdt. Gjør et søk på det selskapet du vurderer å handle fra FØR du handler. Én eller to dårlige erfaringer kan man alltids takle, men når det florerer av de, da er det best å holde seg unna. Ta også en ekstra sjekk på om selskapet er en del av Reisegarantifondet – det gir litt ekstra sikkerhet.
En kjapp kikk på Tripmonsters egne sider avslører at de hører hjemme under et svensk selskap, at de ikke er medlem i Reisegarantifondet og at deres kundeservice kun holder åpent tre timer om dagen. Bravofly holder til i Sveits og er et underselskap av et underselskap. Travelgenio holder til i Spania. Det samme gjør Travel2be, og under «om oss» får du ikke vite noe særlig annet enn at «gründerne er gale etter reiser».
Hei, alarmbjeller.
Tenk deg om før du handler, som overalt ellers. Det kan meget vel være verdt å bla opp noen hundrelapper ekstra når det medfører at du kan føle deg trygg på hva du får.
7 comments
Supre tips! Utrolig kjipt å sitte igjen uten reisegaranti hvis noe skulle skje – og det gjør det jo stadig vekk (i hvert fall de gangene jeg reiser alene, haha)
Ja, ikke sant. Endte med å bestille billettene til Rio direkte via TAP. Noen hundrelapper dyrere, men trygt. Bonuspoeng fikk jeg også. Husk også å betale med kredittkort, det ligger noen lure forsikringer der 🙂
Helt enig der, Anders! Var selv på nippet med å bestille en reise gjennom TripMonster, men heldigvis Googlet jeg dem før jeg gikk videre. Det var ikke akkurat koselig lesning! Fint at du opplyser om dette til flere!! =)
Shit, denne så jeg ikke før nå! Jeg er blitt mer og mer fan av å bestille direkte hos flyselskapene. Da kan jeg registrere bonuspoeng, som jeg igjen kan bruke igjen ved en senere anledning. Enkelt og greit er det også, og du trenger kun å forholde deg til én part. Disse “reiseselskapene” har en lei tendens til å fraskrive seg alt ansvar.
Enig i det som skrives om disse lugubre nettselskapene men vedr bonuspoeng så legger man det inn i automaten på flyplassen så poengene får man.
Fra hvilket klokke slett har tripmonster tlf oppe? Jeg har gått i den felle og flyet mitt ble kansellert, så må bytte min flybillett. 🙁 kjempe kjipt.
Hei. Du, det vet jeg ikke. Du må nesten sjekke deres egne nettsider. Lykke til!